poniedziałek, 7 listopada 2011

Samochód przed zimą.

A więc zima coraz większymi krokami się zbliża.. warto zadbać o nasze 4 kółka.
Coraz niższe temperatury i częste opady deszczu lub śniegu to wyraźny znak, że zbliża się zima. Aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas tej nielubianej przez kierowców pory roku, warto zawczasu zadbać o odpowiednie przygotowanie samochodu do sezonu zimowego.

Nadchodzące miesiące to najtrudniejszy okres dla kierowców i naszych samochodów - na jezdniach jest mokro, nie brakuje błota i sypanej na asfalt soli. Niskie temperatury panujące zwłaszcza nad ranem sprawiają, że rozruch silnika nie zawsze kończy się powodzeniem, zamarznięte zamki od drzwi utrudniają dostęp do samochodu, a układ elektryczny auta musi znosić dużo większe obciążenia niż zwykle. Zima i późna jesień to okres, w którym prowadzenie auta okazuje się dużo trudniejszą sztuką niż się dotychczas sądziło i nietrudno o poślizg, stłuczkę czy utknięcie w zaspie śnieżnej. Odpowiednie przygotowanie samochodu do sezonu zimowego pomoże nam uniknąć większości tego typu problemów. stanu samochodu wymaga jego dokładnych oględzin. Dobrze jest odwiedzić serwis samochodowy, zwłaszcza że w okresie przedzimowym w autoryzowanych punktach często można skorzystać z darmowych przeglądów.
Należy też pamiętać o drobiazgach takich jak skrobaczka do szyb czy odmrażacz do zamków, które niezwykle ułatwiają korzystanie z samochodu, a o których często się zapomina. Jeżeli ktoś dysponuje większą ilością czasu, przydadzą się także gruntowne porządki i mycie auta, czy nawet konserwacja podwozia. Poniżej podajemy rady specjalistów, które pomogą przygotować samochód na najbliższe, niesprzyjające zmotoryzowanych miesiące. Nasz samochód po podobnym przeglądzie powinien dotrwać do wiosny w dobrym stanie, a jego eksploatacja nie powinna sprawiać problemów.
Systematyczne kontrole
Piotr Ponikowski, rzeczoznawca samochodowy, właściciel stacji kontroli pojazdów Set-Serwis
- Przygotowanie samochodu do okresu zimowego kojarzy się często kierowcom z dużymi kosztami. Jednak jeżeli auto było wcześniej często serwisowane, a wszystkie przeglądy odbywały się w przewidzianym terminie, przygotowania mogą sprowadzić się praktycznie do wymiany ogumienia na zimowe i uzupełnienia płynu do spryskiwaczy.
Wentylacja - przenikliwe zimno utrzymujące się w samochodzie oraz parujące szyby znacznie utrudniają jazdę czyniąc ją niebezpieczną. Układ ogrzewania i wentylacji powinien szybko i skutecznie radzić sobie z odparowywaniem wnętrza.
Akumulator - niski stan naładowania akumulatora, przy niskiej temperaturze otoczenia, może sprawić poważne problemy z uruchomieniem silnika. Jeżeli akumulator eksploatujemy kilka lat, zwłaszcza jeżdżąc na krótkich trasach, warto kupić nowy. Niezłej klasy dostępny jest już za niewiele ponad sto złotych.
Płyn chłodzący - w trudnych warunkach drogowych silnik podlega dodatkowym obciążeniom i wyższym temperaturom. Zainteresujmy się więc płynem chłodzącym - czy może on być stosowany w niskich temperaturach. Pamiętajmy też, że substancje używane do chłodzenia silnika zachowują swoje optymalne właściwości przez ok. dwa lata. Jeżeli płyn w naszym aucie jest starszy, warto go wymienić. Sprawdźmy szczelność całego układu chłodzącego i przetestujmy działanie wentylatora chłodnicy.
Hamulce - w zimie na mokrej powierzchni droga hamowania wydłuża się nawet o połowę. Skuteczniejsze hamowanie zapewnią nam tarcze i klocki w dobrym stanie. Sprawdźmy też ilość płynu hamulcowego - uzupełnijmy braki lub wymieńmy płyn, jeżeli był już długo eksploatowany. Przyda się także kontrola hamowania przeprowadzona na specjalistycznym sprzęcie w serwisie.
Wycieraczki i płyn do spryskiwaczy - sprawdźmy czy gumy nie są zniszczone i czy silniczek wycieraczek prawidłowo pracuje. Uzupełnijmy poziom płynu do spryskiwaczy, sprawdzając na etykiecie opakowania, czy specyfik przeznaczony jest na duże mrozy.
Układ kierowniczy - sprawdźmy czy na kierownicy nie występują nadmierne luzy, dobrze jest też przetestować geometrię kół i czy samochód podczas jazdy nie "ściąga" w którąś stronę.
Opony zimowe - wykonane z odpowiednich mieszanek gumy i krzemu zachowują optymalne właściwości w niskich temperaturach, dzięki czemu samochód zyskuje lepszą przyczepność do podłoża i ma mniejsze tendencje do wpadania w poślizg.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz